tisdag 19 mars 2013

Psykosocial spilltid

…innebär allt ”skitsnack”, skvaller, gnäll och klagande som förekommer på arbetsplatsen.

Känner du igen det?


Det är lätt att personalen hamnar i detta negativa klagohjul och det kan vara svårt att ta sig ur även om alla känner att de inte mår bra av det.
Man räknar med att tiden som går åt till detta klagande uppgår till ungefär 10 % av vår arbetstid, vilket i sin tur innebär att det kostar företagen många miljoner varje år.
Känner du att det är för mycket gnäll och klagan där du jobbar kan du ta upp det med din chef. Kanske behöver ni ta hjälp av någon utifrån som kan hjälpa er att ta er ur dessa gamla hjulspår. Vinsten blir både ekonomisk för företaget och inte minst ökar arbetstrivseln garanterat för er som arbetar tillsammans.

Vad kan du göra? Du kan prova med att idag på jobbet inte ta initiativet till "skitsnack" och om någon annan börjar, så dras inte med. Var bara tyst. Se vad som händer och notera hur du känner dig när arbetsdagen är slut.



1 kommentar:

  1. Hej! Kul att du använder begreppet psykosocial spilltid. Som upphovsman till begreppet måste jag ge dig några råd om vad det verkligen innebär. I all välmening och inte några pekpinnar. Många journalister har precis som du tolkat begreppet som ovan. Psykosocial spilltid är för oss ett sätt att mäta när chefer och medarbetare inte fungerar på ett optimalt sätt utifrån att det finns ett dåligt och otydligt ledarskap, när medarbetare inte kan samarbeta, när kommunikationen mellan chef och medarbetare inte fungerar etc. När chefer och medarbetare mår dåligt av och i sin arbetsmiljön. Vad vi mäter med den psykosociala spilltiden är vilken förlust, minskad effektivitet företag och organisationer gör när chefers och medarbetares fokus inte är på själva arbetet utan har fokus på konflikter och andra saker gör att man berörs på ett negativt sätt.

    SvaraRadera