torsdag 3 januari 2013

Därför snackar vi skit på jobbet

Det fundamentala-vad-för-något? undrar du säkert.
Det fundamental attributionsfelet är "psykologispråk" och betyder, enklare förklarat att vi attribuerar, alltså tillskriver egenskaper till människor i vår omgivning. Dessa egenskaper stämmer inte alltid överens med verkligheten...

Varför gör vi det då?
Vi klarar helt enkelt inte av att analysera allt in i minsta detalj och har ett behov av att snabbt sortera in människor och företeelser i förutbestämda fack.
När det gäller det fundamentala attributionsfelet så tillskriver vi (attribuerar vi) egenskaper personer vi har i vår omgivning. Den stora skillnaden är att de människor vi känner väl tror vi att "dåliga saker" som händer beror på att de har otur, medan personer vi inte känner så bra och som hamnar i samma situation gör det på grund av att de är inkompetenta, lata eller kanske elaka.

Ett exempel.
Säg att du arbetar på ett företag, på ett kontor. Där finns flera kontorsavdelningar som ansvarar för olika arbetsuppgifter. Din avdelning väntar på material från avdelningen bredvid och ni börjar bli irriterade nu, för ni behöver materialet för att kunna jobba vidare.
- Vad trött jag blir, tänk att vi alltid ska behöva vänta.
- Ja men visst är det otroligt! Långa fika- och lunchraster kan de ta, men att hinna med att jobba, det är inte högprioriterar precis.
Här har ni konstaterat att kollegorna på andra avdelningen är en samling lata och arbetsovilliga figurer.

Nästa dag ringer din närmaste kollega som arbetar på din avdelning och berättar att hon måste vara hemma resten av veckan för hon har fått migrän.
Du tänker då att stackars X att hon ska drabbas nu igen.
Likaså ringer ytterligare en kollega och talar om att hon ligger på sjukhuset för en nyopererad blindtarm. Återigen sänder du dina sympatier till den sjuka kollegan.

På den andra avdelningen, de som inte klarar av att leverera materialet i tid, brottas de också med sjukfrånvaro, därför blir det förseningar med leveransen. Men det vet DU inte om. Du tror fullt och fast att deras förseningar beror på lathet, ovilja och möjligtvis inkompetens.

Varför är det så?
Därför att du kan, vill och orkar med att ta in viktigt information om de personer du har nära dig - både på jobbet, hemma och i andra sociala sammanhang.
Kollegorna på andra avdelningen eller grannarna längre ned på gatan som du inte träffar så ofta vet du inte tillräckligt mycket om för att kunna bilda dig en sann uppfattning. Du sorterar då in dem i ett, kanske inte alltid så smickrande "fack" baserat på få uppgifter, andrahands-information eller kanske till och med skvaller.
Du tillskriver alltså människor du inte har nära dig egenskaper som ibland är felaktiga.

Vad kan man göra åt detta?
Först och främst tänka till på om man har "på fötterna" när man gör sina bedömningar.
För att minska risken för "skitsnack" mellan avdelningar på arbetsplatserna är det bra att låta avdelningarna samarbeta och mötas i olika konstellationer så mycket så möjligt; arbeta tillsammans i olika projekt, ha gemensamma möten eller kanske en gemensam fest.

Ju bättre vi känner människorna runt omkring oss - desto mindre är risken att vi bedömer dem på felaktiga grunder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar